Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه

چه زمانی حس شوخ طبعی ناسالم می شود؟

1d3ea032a3c0af868f961ea0fae092a9_original.jpg

به طور کلی طنز رو ما سالم و شادی آور می دونیم که کمک می کنه تجربه های سخت رو آسونتر بگذرونیم.

اما شوخی هایی که خود ما رو تحقیر میکنن یا با تمسخر کردن خودمون ما رو بی ارزش جلوه میدن، میتونن برای فرار از استرس هایی که تحت فشارشون هستیم به کار برده بشن.

افرادی که موارد خشونت آمیز رو خنده دار می دونن ممکنه سطح بالاتری از بی توجهی و حساسیت نداشتن به موارد اخلاقی رو نشون بدن.

این نباید ناگفته بمونه که شوخ طبعی یک ویژگی مطلوبه. هر چند این خصوصیت همچنین میتونه پنجره ای باشه رو به شخصیت واقعی فرد و دید بهتر یا بدتری رو نشون بده

Alberto Dionigi می گه که شوخ طبعی افراد میتونه چند بعدی و ترکیبی از چندین جنبه شخصیتی مختلف باشه. (عادات رفتاری، توانایی ها و شایستگی ها، استراتژی های مقابله، و نقاط قوت شخصیت) .این ترکیب همچنین می تونه شامل جنبه تاریک شوخ طبعی هم بشه که برای سواستفاده، تحقیر و دفاع از ایگو بکار بره. 

چندین مطالعه جدید نیم نگاهی به جنبه تاریک طنز و چگونگی تأثیر اون به ما و کسانی که دوستشون داریم رو ارائه دادن. آیا فکر کردین که ممکنه شما یا اطرافیانتون حس شوخ طبعی ناسالمی داشته باشین؟ در اینجا سه شاخص پیشنهاد شده توسط مطالعات اخیر رو میگیم که ممکنه به شما برای تشخیص شوخ طبعی ناسالم کمک کنه.

1. عزت نفس پایین که نتیجه تحقیر کردن خود است

در دنیایی که با ساختن میم های خنده دار پر شده هیچکس نیس که ندونه یه شوخی به موقع حتی اگه توی اون خودت رو مسخره کنی چقد میتونه برای دیگران جالب و خنده دار باشه.

اما وقتی ساخت اینطور جک ها تبدیل به یه الگو بشه، و مدام خودت رو مسخره کنی و نقاط ضعفت رو به خاطر بدست آوردن مقبولیت اجتماعی دست بندازی، دیگه این فقط یه سرگرمی خوب نیست.

Chloe Lau به عنوان یه روانشناس این شوخی ها رو ناسازگارانه می دونه و میگه که این نوع شوخی ها به طور مثبتی با چیزایی مثل کینه توزی، تنهایی، روانپریشی (خیلی خفیف و غیر بالینی)، طرد از سوی والدین و ماکیاولیسم (احتمالن به معنی خودخواهی) رابطه داره.

برطبق این گفته، این شکل از شوخ طبعی می تونه برای انکار و فرار از احساسات منفی باشه و همچنین می تونه به سادگی باعث حس بدی نسبت به خودتون داشته باشید. 

2. ارتباط بین سبک شوخ طبعی دارک (سیاه و تیره) و شخصیت های دارک(مشکل دار)

تحقیقاتی انجام شده که نشون دادن چه سبک های از شوخ طبعی بیشتر توسط افرادی با شخصیت های دارک استفاده میشه

  • شخصیت های خودخواه ممکنه بیشتر از شوخی برای سواستفاده از دیگران استفاده کنند.
  • سایکوپات ها ممکنه بیشتر از شوخی های بی ملاحظه در زمینه عاطفی استفاده کنند تا با اونها موقعیت دیگران رو پایین تر بیارن.
  • افراد خودشیفته تمایل دارند از طنز مثبت به عنوانراهی برای افزایش اعتبارشون پیش دیگران استفاده کنند.

3. شوخ طبعی در مورد خشونت نشون دهده عدم تعهد اخلاقیه

خشونت در بازی ها و برنامه تلویزیونی بسیاری هست و افراد زیادی تماشگر این برنامه ها هستن. اما اگه خشونت، قتل و خونریزی برای کسی خنده دار باشه چی؟

این ممکنه توانایی اونا رو نشون بده که می تونن دکمه استانداردهای اخلاقی خودشون رو خاموش کنند تا دچار احساس گناه و شرم به خاطر رفتار غیر اخلاقیشون نشن.

جالب اینه که این قضیه در مورد فیلم هایی که سوپرقهرمان ها رو هم به تصویر می کشن هم وجود داره. حداقل در این زمینه که این موضوع رو آموزش میده که خشونت فیزیکی جواب مناسبی برای اختلافات بین فردی هست.

Craig Anderson برای جلوگیری از این رویکرد پیشنهادهایی داره:

والدین فرزندان کوچک تا 21 ساله باید نگران بشن اگر میبینن فرزندشون مشاهده صحنه های خشونت واقعی یا در رسانه ها براش خنده داره و نارحت کننده نیست.

اگه اینطور باشه نشون دهنده نیاز به تغییر در برخی عادات خانواده در تماشای رسانه ها و بهتر شدن آموزش در زمینه ارزش های اجتماعی است.

جالبه که بدونید خشونت های سوپر قهرمان ها برای رشد مناسب ارزش ها و رفتار های اجتماعی در کودکان و احساس رفاه اونها مضر هستند

نتیجه: توانایی داشتن شوخ طبعی در موقعیت های سخت می تونه خیلی از تجربه های زندگی رو آسونتر کنه. مشکل جایی پیدا میشه که ما دیگران و خودمون رو برای شوخی های خود تحقیرکننده و یا سمی در مورد دیگری تشویق می کنیم. 

ترجمه آزاد و دست و پا شکسته ای از مطلبی با عنوان "When Does a Sense of Humor Become Unhealthy?" در سایت psychologytoday.com

 

 

مقالات پیشنهادی

5029426.jpg
کتاب اصول بازاریابی کاتلر